söndag 21 november 2010

söndag 21 november

Idag  har jag gjort en av våra verkliga favoriträtter


Kroppkakor

Deg: 14 potatisar pressas
2 ägg
3 dl mjöl
3 tsk salt

Stek rimmat fläsk i tärningar + hackad gul lök och krydda med kryddpeppar

Blanda degen. Jag hackar ihop den med degskrapan på bakbordet. Rulla till en längd som delas i 14 bitar. Gör en grop i degbiten och fyll med fläskblandningen. Rulla ihop till en bulle med fläsket inuti.

Koka upp saltat vatten i stor kastrull. Lägg i kroppkakorna  högst 5 i taget  och koka dem några minuter tills de flyter upp.

Servera med rejält med smält smör och lingon.

Jag gjorde igår en vecko-vitkålssallad som jag också ska ha till. Jag är slö när det gäller grönsaker så då är det bra att ha en hållbar sallad i kylen. Dessutom är kål hälsosamt och mättande.

VITKÅLSSALLAD


1 kålhuvud
2 morötter
2 dl vatten
1,5 dl äppelcidervinäger
3 msk citronsaft
0,5 dl flytande honung
1 msk salt
svartpeppar
0,5 dl olja


Strimla kål och morötter. Häll över oljan och blanda. Koka upp vatten, vinäger, citronsaft och honung. Häll över salladen och blanda.

Jag har lagat lax till matlådor

Nils-Emils lax - variation man tager vad man haver


2 portionsbitar färsk lax utan skinn
bladspenat från  frysen
2 dl grädde (eller lite mer)
riven västerbottenost
salt och peppar

Lägg spenat i ugnsform. Lägg laxbitarna på spenaten, salta och peppra samt lägg osten på laxen. Häll över grädden. Drygt 20 minuter i 180 grader ugn.

I ursprungsreceptet ska det vara färsk spenat och parmesanost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar