måndag 29 november 2010

Enkelt, billigt och lättlagat

Idag fick jag ett ryck och lagade en halvdansk fläskstek till mig själv. Jag åt förstås inte upp allt på en gång så det blir några matlådor av resterna. Precis hur enkelt som helst och Jättegott !
Till steken tog jag rödkål som var kvar sen i lördags. Värm i micron.


HALVDANSK FLÄSKSTEK


Blötlägg först lergrytan i minst 10 minuter


drygt 1 kg Fläskkarré i bit
krydda runt om med salt
peppar
malen ingefära
pyttlite sirap


Sätt in steken i grytan i kall ugn inställd på 225 gr
Stek i 1 tim 45 min. Vänd steken vid ungefär halva tiden och häll då över 
saften av en apelsin



1 kommentar:

  1. Extremt nyfiken!
    Om ena halvan är dansk, vad är då den andra halvan?

    Fräsch blogg Cina, ska bli kul att följa dina kulinariska äventyr.

    /Marcus

    SvaraRadera