lördag 27 november 2010

adventslunch



BRÖDET
dagen innan skållade jag 1 dl vetekross
1 dl rågkross och 
2 dl rågmjöl i 
3 dl kokande vatten

50 g jäst
2,5 dl julmust
2,5 dl mjölk
1 msk salt
2 msk mörk sirap
4 dl durumvete
4 dl dinkel fullkorn
ca 9 dl vetemjöl special

Arbeta till lagom fast deg.
Jäs 1 tim
Baka ut i 2 formar
Jäs 1 tim

Baka 35 min i 200 gr

KÖTTBULLARNA
Vanlig smet på blandfärs med aningen kryddpeppar och en gnutta socker. Jag använder alltid köttfärskrydda från Knorr.
Stek i massor av smör

GRÖNKÅL
Stek den hackade grönkålen i massor av smör
häll på mycket grädde och en Knorr köttbuljongtärning, lite socker, lite salt ( smaka) svartpeppar och puttra knappt 5 minuter

JANZON
Till en ask ansjovisfiléer ( jag använde abbas fusk anjovis), använd allt spadet
6 stora potatisar i strimlor (använd grov skiva i matberedaren)
1 stor gul lökt stekt/smält i massor av smör

Varva potatis, sill och lök. Ev liten aning salt
3 dl vispgrädde
ströbröd över
Grädda 1 timme i 210 gr så blir det mjukt och gott !

BRANTEVIKSSILLEN 
Finns massor av recept. Jag använde från Allt om mat
Det är den allra bästa sillen tycker jag !

Färdig rödbetssallad
Färdig hovmästarsås
Färdig rödkål
kallrökt lax
några ostar

Det är klart och man blir mätt !
Kunde förstås lagt till några ägg !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar