söndag 19 december 2010

Mathelgen 4 advent

Lördag kväll fixade jag en enkel, rustik middag

Rebensspjäll, coleslaw, potatisgratäng, potkäs och surdegsbröd

 REVBENSSPJÄLL först kokta sen ugnsstekta

receptet är inspirerat av Leila L
Dessa spjäll blev mycket goda och är tänkta till julbordet men funkar förstår bra som middagsrätt
Vi var 7 personer:

drygt 2,5 kg tjockskurna revbensspjäll i stora bitar
1 hel vitlök, skalad och klyftad
2 gula lökar skalade och klyftade
2 morrötter i skivor
rejält med salt

Koka detta till köttet är mycket mört,  nästan lossnar från benen
låt köttet rinna av
pensla med glazen

Glaze: 1,5 del ketchup
1,5 del soya
1 del råsocer
3 msk sesamolja
0,75 del flytande honung
1 bit riven ingefära
2 klyftor pressad vitlök

Stek i ugn 225 grader ca 35 minuter och pensla och vänd efter halva tiden

Spjällen serverades med potatisgratäng och en jättegod coleslaw på rödkål

JULIG COLESLAW
ca 2,5 liter strimlad rödkål
1 liten finhackad rödlök
1 hackat äpple
 ca 3 dl turkisk yogurt
1 dl majönäs
1,5 msk fransk senap
1 tsk salt

POKÄS
Riv ca 4 dl hårdost och
1dl grönmögelost samt
50 gr smör
kör det sedan i matberdaren tillsammans med 2 msk mörk rom ( eller annan sprit)

Packa sedan det hela i en snygg burk

Gott på surdegsbrödet som jag bakade förra veckan och nu tog ur frysen. Till frukosten åt vi också av potkäsen men då hade vi jordgubbsmarmelad på den och det var väldigt gott


Till söndag lunchen gjorde jag en rejäl porterstek på 1,5 kg älgstek. Den passade fint ute på landet där vi tillbringade helgen. Jag hade inte fått med alla ingredienser men det blev bra ändå. Detta är det riktiga receptet

PORTERSTEK
koka upp 1 flaska porter
0,75 dl soya
1 dl svartvinbärssaft
3 köttbuljongtärningar
10 enbär
10 svartpepparkorn
2 tsk timjan
några vitlöksklyftor
1 stor lök

Lägg köttet i detta och koka till det blir riktigt mört i detta fallet tog det nästan 3 timmar.

Gör en gräddig sås på spadet och servera med kokt potatis och ex brysselkål och resterna av coleslawen från igår. Den hade blivit ännu godare dagen efter.

Söndagkväll gjorde jag en grönsakssoppa med klimp på spadet jag kokte revbenen i

Klimp:
2 ägg
en skvätt mjölk
lite salt
mjöl så det blir en lös deg

klicka degen i soppspadet och koka tills de flyter upp

Jag bakade en jättelimpa med surdegen som frodas i kylen.


JÄTTELIMPA
2 dl surdeg
20 g jäst
1 msk salt
1 tsk socker
3 dl ljummet vatten
en skvätt olivolja
3 dl durumvete
3 dl fullkornsdinkel
vetemjöl till lagom fast deg

Kör rejält i bakmaskin
jäs 30 min
kavla ut till en stor rektangel. Rulla till en lång rulle och lägg med skarven nedåt på en plåt
Jäs en timme

Baka i 200 grader 40 minuter
släng in vatten i bottten på ugnen när plåten sätts in

Jag har förberett sillinläggning genom att lägga 1 kg strömmingfiléer i lag. (7 dl vatten, 1,25 dl ättikssprit, 0,75 del salt)
Det ska bli branteviksstill och senapsgravad strömming till mitt julbord på julafton

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar