söndag 12 december 2010

Kalkon

Nu är det dax för kalkonmiddag!




Meny

huvudrätt
Kalkon
pressad kokt potatis
sås
rödkål
brysselkål
dadlar inlindade i bacon

till kaffet
saffranscheescake med björnbär
(se recept från i går)
Cinnamon chocolate chip cookies




Hur har jag gått tillväga?
Cheescaken och cinnamon cocolate chip cookiesarna gjorde jag i går

Har idag fyllt kalkonen med:
en hackad stor lök
2 äpplen
150 g kärnfria katrinplommon i bitar
koka upp och 3 dl vatten + buljongtärning tillsammans m 75 g smör, 1,5 tsk salt
, lägg i couscous (3 dl) och dra från plattan. Lägg på locket, och låt vila.
När detta svalnat blandas detta med övriga ingredienser samt 100 g hackade valnötskärnor och 5 strimlade soltorkade tomater s & p.
 Obs! Ta ut ev inkrom ur kalkonen..
Torka av kalkonen
Gnid in den med citron
Krydda med s & p in och utvändigt
Packa i fyllningen (allt kommer inte få plats). Jag lägger resten i en ugnsform sista timmen av stektiden. Fyllningen ser ut som någonting man hittat i en kloak. Den bruna kletiga, gryniga, klumpiga röran är ingen estetisk syn precis, men vem har sagt att allt måste vara vackert för att vara gott?
Bind kalkonen så gott du kan.. det är svårt.. Jag fick idag använda mig av en fästnål, så va innovativ.
Pensla fågeln runtom generöst med smält smör fler gånger under stektiden.

Ca 5 h innan gästerna kommer:
Lägg in kalkonen på sidan i en passande form i 175 grader. Dagens fågel väger 4,6 kg.
Efter 45 min vänder du den på andra sidan
Och till sist e ytterligare 45 min bröstsidan
Låt den lagas ca 2 h till
Pensla med smör och ös med sky lite då och då
Prova noga så att den blir färdig. Den får absolut inte vara rosa. Tiden varierar såklart beroende på fågelns storlek.

Såsen (mkt viktig och GOD):
Steksky
vatten
grädde
s & p
1 tsk italiensk salladskrydda
2 msk sherry
soya


Rödkål
ca 1,5 kg rödkål
1 gul lök
2 äpplen
1 tsk malen kryddnejlika
1 tsk malen kryddpeppar
1,5 tsk salt
1 msk sirap
1 dl vatten
2 dl rödvin
1 pressad apelsin


Fräs löken med saltet (så får den inte färg) 5 min, blanda sen ner kålstrimlor och hackat äpple. Tillsätt resten och koka nästan 2 timmar.

1 kommentar: