lördag 11 december 2010

I morgon vankas kalas...

Kalkonen vi ska äta i morgon kräver ingen förberedelse i dag, men däremot tänkte jag bjuda på 
Saffranscheescake 
som jag väljer att göra i dag.


bild lånad av recept.nu
Gör så här:
  • krossa 180 g pepparkakor i matberedaren
  • smält 75 g smör & blanda det med pepparkakskrosset
  • tryck ut i form
  • sätt i kylen 1 h
  • viskpa 4 dl cremefraiche, 3 ägg, 1/2 dl socker, 1 pkt saffran
  • tillsätt 1 msk citronsaft och lite raspat citronskal
  • häll detta i formen med pepparkakskrosset
  • grädda 20-25 min i 200 g
I morgon vid servering:
  • Pudra över lite florsocker & tinade björnbär
Jag skall även bjuda mina gäster på
Leilas Cinnamon Chocolate Chip Cookies (12 st):
Ingredienser
250 g smör
1/2 tsk salt
1,5 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk malen kanel
1 ägg
4,5 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
150 g mörk fin kvalitetschoklad

(degen doftar riktigt smarrigt..)
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör, salt, strösocker, farinsocker, vaniljsocker och kanel krämigt. Tillsätt ägg och vispa lite till.
3. Rör ner vetemjöl med bikarbonat och forma till en deg, tillsätt grovhackad choklad.
4. Forma degen till en rulle, plasta in och låt den vila i kylen någon timme.
5. Forma 12 bollar av degen och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
6. Grädda kakorna gyllene 12-15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar