söndag 18 mars 2012

GETOSTLASAGNE OCH DAGENS BRÖD

Inspirerad av recept i senaste Elle lagade jag en mycket snabb och lätt lasagne.  I original ska det vara strimlad zucchini istället för lasagneplattor. Jag hade en halv halvvissen zucchini i kylen så den fick åka med men basen i min variant är gröna plattor. Jag hade också prima nötfärs från "Kungen".




GETOSTLASAGNE
Köttfärssås: gör den på vanligt vis
2 hackade gul lökar
3 vitlöksklyftor, hackade
500 g nötfärs (eller blandfärs om man föredrar det)
2 msk tomatpuré ex av märket Mutti
1 burk krossade tomater
salt, peppar
chiliflakes
1,5 dl grädde


Ostsås:
Värm 2 dl grädde 
smält i 2 hg chevreost
Puttra Osten 10 minuter ca


Varva köttfärssås och plattor
Häll ostsåsen överst
Grädda 25 minuter


DAGENS BRÖD
Idag blev det en hybrid av surdegsbröd och kalljäsning


Grund: en kladd surdegsgrund ca 1,5 dl
Blandat med 2 dl mjölk
2 dl vetemjöl


Jäste till sig medan jag åt frukost och läste tidning länge


Blanda sedan med
1/4 pkt jäst
3 dl mjölk
2 dl vatten ( eller bara vatten eller bara mjölk)
2 msk olivolja
2 msk honung
3 tsk salt
3 dl grovt rågmjöl
vetemjöl special till en lagom deg som kan röras ihop för hand


jäs 2 timmar och dra och vik degen några gånger
forma sedan till 3 limpor som läggs i bakfomar och jäs ytterligare 1 timme
sätt in i 250 graders ugn
kasta in ett glas vatten på ugnens botten
sänk värmen till 200 grader och grädda ca 45 minuter







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar