tisdag 22 februari 2011

GOTT OCH ENKELT ATT LAGA HEMMA OCH TA MED

Vi åkte hem till gården i lördags och jag ville ha med maten färdiglagad för att kunna ägna mig åt promenad och läsning. Då blev det en smaskig paj och chokladpudding som tillagades snabbt på morgonen och sedan avnjöts på kvällen. Jag värmde förstås pajen först.

Pajen heter i original Festpaj från Esbo och det receptet har jag fått av Anneli men det kan spåras även till Allt om mat från 70-talet.  Då är där sparris i istället för svamp och bacon som jag tog eftersom jag inte hade sparris hemma. Bägge delarna är gott.

FESTPAJ FRÅN BEXET


Deg:
2 hg smör, 3 dl mjöl, 3dl riven ost (Riv 4 dl ost för resten ska vara i fyllning 2)
och 1 dl kallt vatten

Låt degen vila 30 min i kyl. Klä sedan en form med löstagbar botten med 2/3 av degen.

Fyllning 1: ca 8 hg fin blandfärs ( man kan ta mindre och annan färs men jag gillar mycket mat)
1  stor hackad lök
salt och peppar
5 vitlöksklyftor
ev persilladekrydda (det har jag många rätter för det är gott)

Bryn denna fyllning och krydda

Fyllning 2 
smör
mjöl
2 dl grädde
1 pkt bacon
1 dl riven ost
champinjon på burk

Bryn bacon i bitar och svamp. Strö över mjöl och späd med grädden, puttra lite. Lägg i osten och krydda med salt och peppar.

Lägg först i fyllning 1 i pajskalet och sedan fyllning 2 ovanpå. Lägg sedan på ett lock av 1/3 av degen.

Grädda 30 minuter i 200 grader.

Pajen serverades med SALLAD: Färdigblandad färgglad salladsmix från påse, romansallad, tomat, sharon, avocado, gurka, paprika med en vinegrätt

Till dessert var jag sugen på chokladpudding och detta är ett riktigt bra recept på en panacottaliknande mager chokladpudding med lite vuxen smak


CHOKLADPUDDING       5 rejäla portioner


Blötlägg 4 gelatinblad
smält 100 mörk choklad (fin blockchoklad blandat med finchoklad i detta fallet)
1,25 dl varmt starkt kaffe ( det funkar, chokladen smälter)
Lägg sedan i de mjuka urkramade gelantinbladen i chokladblandningen, rör väl
lägg i 2 tsk vaniljsocker
Vispa 2 äggulor med 3 msk socker
vispa 2 äggvitor

Häll chokladblandningen i gulorna och vänd sist i vitorna

Jag hällde allt i en ringform med löstagbar botten (tuppewaare old school) men det går bra med portionsskålar
Servera med vispgrädde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar