söndag 8 januari 2012

Makaronipudding / Mac & cheese


Igår hade jag kalas och bjöd på samma förrätt som på nyår, melonsalsa med hummer och pilgrimsmusslor samt rökig majonäs. Receptet finns i buffétidningen men då med kungskrabba.
Till huvudrätt hade vi sydfransk köttgryta enligt recept i tidigare inlägg. Till grytan ugnsrostade grönsaker ( potatis, moröttter, rödbetor, rotserlleri, lök och paprikor i olika färger. Stekte allt utom paprikan jättelänge med enbart salt på bakplåtspapper. Inget smör alls. ) Och till dessert glace au four.

Det blev jordgubbar över när jag gjorde glace au fouren och då gjorde jag marmelad på dem som jag fyllde den fina byttan  nedan med. Byttan var en gåva från igår, Tack !



Billigt, snabbt och urenkelt



Makaronipudding

Jag tog fram resterna av julskinkan från frysen, hackade den fint.  Det ska egentligen vara rökt skinka. Stekte 1 lök och la i skinkan och stekte den med
Koka makaroner ca 3 dl.
Blanda makaroner, skinka och lök samt 3 dl riven ost. Häll över en äggstanning; 3 ägg och 3 dl mjölk med salt och peppar.
Baka 35 minuter i 200 graders ugn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar