söndag 9 februari 2014

OSTKAKA


Det har blivit mitt nya lördagsnöje att göra ostkaka. Tre lördagar i rad. igår blev det på 8,5 liter mjölk men jag skriver ner recept för 4 liter. Jag har varierat mandeln alla gångerna. Valfritt att skålla och skala eller inte, mala eller hacka. Förslagsvis skålla och hacka fint i matberedaren.

4 liter standardmjök
1 dl vetemjöl
20 ml ostlöpe
drygt  0,5 dl sötmandel
3 bittermandlar
4 ägg
0,75 dl strösocker
4 dl grädde

Gör så här


  • Värm mjölken till 35 grader. Rör väl så att tempen är jämn i grytan. Mät helst med digitaltermometer. Obs att temperaturen kan stiga något även sedan grytan tagits från plattan. Blanda vetemjölet med lite av mjölken och vispa i.
  • Häll i löpen under omrörning. Tempen måste vara mellan 30 och 35 grader annars händer inget.
  • Låt stå en timme. Rör sedan om ordentligt. Det funkar bäst på varm och dragfri plats.
  • Låt stå en timme till. Då har det vasslat sig.
  • Sila upp masssan noga. Den ska vara som torr keso. Jag använder både ståldurkslag och plastdurkslag.
  • Vispa grädden.
  • Hacka/mal madeln ev skållad.
  • Vispa ner äggen och sockret i grädden.
  • Mandeln i ägg-grädden


  • När nu massan är hyfsat torr blandas den ner i ägg-gräden och ostkakesmeten är klar.


  • Häll smet i smorda formar.


  • Grädda mitt i ugnen 175 grader ca 1 timme. Tiden beror på hur tjockt lager smet man har och hur stor formen är
Servera helst med löst vispad grädde och hjortronsylt

Nu har det vasslat til sig i bunken !
OBS Vasslen är bra att baka bröd på  och det blir en himla massa vassle …mycket bak blir det




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar